niedziela, 9 października 2011

Problem z wyrażeniami algebraicznymi

Dlaczego niektórzy uczniowie nie potrafią wykonywać działań na wyrażeniach algebraicznych? Nie potrafią dodawać, mnożyć sum algebraicznych, mylą jednomiany z wielomianami, nie potrafią obliczać wartości wyrażeń algebraicznych, przekształcać wzorów ... ? Dlaczego tak się dzieje?


Odpowiedzi może być wiele. Począwszy od lenistwa, blokady psychicznej - czyli przekonania, że "to jest za trudne, na pewno tego nie zrozumiem"; skończywszy na rzeczywistych problemach z nauką matematyki.

W moim przekonaniu sporą grupę uczniów nie rozumiejących wyrażeń algebraicznych stanowią uczniowie, którzy nie rozumieją sensu wyrażeń, ich znaczenia - nie rozumieją istoty SYMBOLIKI w matematyce.

Może warto więc, na każdym etapie edukacyjnym, wrócić do wyjaśnienia, nie tyle definicji, co właśnie języka symboli.



Po pierwsze: Z humorem



Język symboli = język obrazków



To jest KOT ;)

A to jest MYSZ ;)

To są trzy koty


A to 52 myszy .... Ojej CHYBA SIĘ NIE ZMIEŚCI! ;(





Jak zatem zapisać , że chodzi nam o 52 MYSZY ? Oczywiście

52

BRAWO!



A 34 KOTY?

34


TAK!


Jak zatem zapisać, że mamy 5 kotów i 2 myszy ?



5
2


Ojej wygląda tak, jakby kot chciał zjęść nasze myszy !!! Wstawmy więc koniecznie pomiędzy nimi znak dodawania !!!


5
+ 2


Tym razem mamy 8 kotów, a nie mamy 3 myszy


8
nie mamy 3

A jeśli czegoś

nie mamy

to mówimy, że jesteśmy na minusie, zatem


8

- 3




A jeszcze dokładniej


8

-3




A teraz: nie mam 12 kotów i nie mam 7 myszy


- 12


-7

lub

- 12

+ ( -7

)




Zapisz teraz wszystko, co wymieniam:

Mam 5 kotów, 7 myszy i nie mam 2 kotów


5

+ 7

- 2


lub


5

+ 7

+ (- 2

)



Ile zatem mamy kotów, a ile myszy? Potrafisz obliczyć?

Tak!



5

+ 7

+ (- 2

)

=


3

+ 7




Spróbuj teraz zapisać i obliczyć samodzielnie:

1. Mam 8 kotów, 12 myszy i nie mam 4 myszy

2. Mam 6 myszy, mam 6 kotów i mam 6 kotów

3. Nie mam 5 kotów, mam 3 myszy, i mam 7 kotów

4. Nie mam 2 kotów, nie mam 4 myszy, mam 8 kotów i 2 myszy To już jest trudniejsze!



Myślę, że na dzisiaj wystarczy pracy!

W następnym opracowaniu skrócimy nieco zapisy, więc koty i myszy będą mogły harcować ;)))

1 komentarz:

Unknown pisze...

Aha, to teraz trochę rozumiem. Bo wyrażeń na sucho trochę trudno się nauczyć

Prześlij komentarz