Odpowiedzi może być wiele. Począwszy od lenistwa, blokady psychicznej - czyli przekonania, że "to jest za trudne, na pewno tego nie zrozumiem"; skończywszy na rzeczywistych problemach z nauką matematyki.
W moim przekonaniu sporą grupę uczniów nie rozumiejących wyrażeń algebraicznych stanowią uczniowie, którzy nie rozumieją sensu wyrażeń, ich znaczenia - nie rozumieją istoty SYMBOLIKI w matematyce.
Może warto więc, na każdym etapie edukacyjnym, wrócić do wyjaśnienia, nie tyle definicji, co właśnie języka symboli.
Po pierwsze: Z humorem
To jest KOT ;)
A to jest MYSZ ;)
To są trzy koty
A to 52 myszy .... Ojej CHYBA SIĘ NIE ZMIEŚCI! ;(
52 |
BRAWO!
A 34 KOTY?
34 |
TAK!
Jak zatem zapisać, że mamy 5 kotów i 2 myszy ?
5 | 2 |
Ojej wygląda tak, jakby kot chciał zjęść nasze myszy !!! Wstawmy więc koniecznie pomiędzy nimi znak dodawania !!!
5 | + | 2 |
Tym razem mamy 8 kotów, a nie mamy 3 myszy
8 | nie mamy | 3 |
A jeśli czegoś
nie mamy
to mówimy, że jesteśmy na minusie, zatem8 | - 3 |
A jeszcze dokładniej
8 | -3 |
A teraz: nie mam 12 kotów i nie mam 7 myszy
- 12 | -7 |
- 12 | + ( -7 | ) |
Zapisz teraz wszystko, co wymieniam:
Mam 5 kotów, 7 myszy i nie mam 2 kotów
5 | + 7 | - 2 |
lub
5 | + 7 | + (- 2 | ) |
Ile zatem mamy kotów, a ile myszy? Potrafisz obliczyć?
Tak!
5 | + 7 | + (- 2 | ) | = | 3 | + 7 |
Spróbuj teraz zapisać i obliczyć samodzielnie:
1. Mam 8 kotów, 12 myszy i nie mam 4 myszy
2. Mam 6 myszy, mam 6 kotów i mam 6 kotów
3. Nie mam 5 kotów, mam 3 myszy, i mam 7 kotów
4. Nie mam 2 kotów, nie mam 4 myszy, mam 8 kotów i 2 myszy To już jest trudniejsze!
Myślę, że na dzisiaj wystarczy pracy!
W następnym opracowaniu skrócimy nieco zapisy, więc koty i myszy będą mogły harcować ;)))
1 komentarz:
Aha, to teraz trochę rozumiem. Bo wyrażeń na sucho trochę trudno się nauczyć
Prześlij komentarz