niedziela, 9 października 2011

Stanisław Moniuszko








Stanislaw Moniuszko jest powszechnie uwazany za tworce polskiej opery narodowej. Stworzył polską operę na najwyższym poziomie. "Halka" z 1848 roku, wystawiona w nowej wersji w roku 1858 oraz "Straszny dwór" z roku 1865 to najważniejsze jego dzieła, łączące wysokiej klasy europejski warsztat kompozytorski z narodowymi treściami.








„Halka” jest sztuką czteroaktową. Opowiada o tragicznym losie „Halki” porzuconej przez niewiernego i przewrotnego kochanka. Akcja rozgrywa się pod koniec XVIII wieku.

>
Mazur z opery "Halka"Mazur z opery "Straszny dwór"


Stanislaw Moniuszko urodził się 5 maja 1819r. w Ubielu (dzis Bialorus) w rodzine szlacheckiej. Jako dziecko Moniuszko przejawia niepospolity talent muzyczny, rozwijany najpierw w srodowisku domowym, przez jego matke, znakomitego muzyka, spiwaczke i harfistke. Nastepnie w czasie pobytu w Warszawie przez grono tamtejszego konserwatorium.
W osiemnastym roku życia wyjeżdza do Berlina gdzie pobiera prywatne lekcji kompozycji u profesora C.F.Rungenhagena.



Już we wczesnym dzieciństwie Moniuszko zetknął się, przy okazji różnych uroczystości i obrzędów, z polską muzyką ludową, nie pozbawioną jednak wpływów białoruskich i ukraińskich. Stanowiło to inspirację dla późniejszej twórczości pieśniarskiej.

Pierwszymi kompozycjami Moniuszki były znakomite pieśni domowe (ponad trzysta) .Większość została zebrana i wydana w postaci Śpiewników domowych, z których 6 opublikowano za życia kompozytora, a po śmierci – 6 następnych, zawierających pieśni wydane wcześniej osobno.

Najbardziej znane pieśni:

* Ojcze z niebios, Boże Panie
* Dziad i baba
* Pieśń wieczorna
* Znaszli ten kraj (2 wersje)
* Trzech budrysów
* Prząśniczka
* Złota rybka
* Krakowiaczek
* Kozak
* Świtezianka



U prząśniczki siedzą jak anioł dzieweczki,
przędą sobie, przędą jedwabne niteczki.



Kręć się, kręć wrzeciono,
wić się tobie wić!
Ta pamięta lepiej,
czyja dłużdza nić!
.Poszedł do Królewca młodzeniec z wiciną,
łzami się zalewał, żegnając z dziewczyną.


Kręć się...

gładko idzie przędza wesołej dziewczynie,
pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie.



Kręć się...

Inny się młodzieniec podsuwa z ubocza
i innemu rada dziewczyna ochocza.



Kręć się, kręć wrzeciono,
prysła wątła nić,
wstydem dziewczę płonie,
wstydź się, dziewczę, wstydź!





-------------------------------------


Znasz-li ten kraj,

Gdzie cytryna dojrzewa,

Pomarańcz blask

Majowe złoci drzewa?

Gdzie wieńcem bluszcz

Ruiny dawne stroi,

Gdzie buja laur

I cyprys cicho stoi?

Znasz-li ten kraj?

Ach, tam, o moja miła!

Tam był mi raj,

Pókiś ty ze mną była!

Znasz-li ten gmach,

Gdzie wielkich sto podwoi,

Gdzie kolumn rząd

I tłum posągow stoi?

A wszystkie mnie

Witają twarzą białą:

Pielgrzymie nasz,

Ach, co się z tobą stało!

Znasz-li ten kraj?-

Ach, tam, o moja miła!

Tam był mi raj

Pókiś ty ze mną była!

Znasz-li ten brzeg,

Gdzie po skalistych górach

Strudzony muł

Swej drogi szuka w chmurach?

Gdzie w głębi jam

Płomieniem wrą opoki,

A z wierzchu skał

W kaskadach grzmią potoki?

Znasz-li ten kraj?

Ach, tu o moja miła!

Tu byłby raj,

Gdybyś ty ze mną była!





Ogromne są zasługi Stanisława Moniuszki dla polskiej liryki wokalnej. Charakterystyczne jest zróżnicowanie pieśni - od prostych, opartych często na muzyce ludowej, po koncertowe ballady. Szczególnie ten ostatni rodzaj utworów, nieobecnych przed Moniuszką w muzyce polskiej, pieśni o zmiennych nastrojach, daje wykonawcy olbrzymie możliwości interpretacyjne. Wymaga jednocześnie wielkiej wrażliwości, zarówno jeśli chodzi o muzykę, jak i tekst. Przykładami mogą być takie utwory jak Czaty, Trzech Budrysów, Dziad i baba. W tym ostatnim utworze Moniuszko dał wyraz swemu poczuciu subtelnego humoru, później to poczucie humoru osiągnie kulminację w scenie przy zegarze ze Strasznego dworu.


"Dziad i baba""Straszny Dwór"


« Straszny Dwor », jeden z najwybitniejszych jego utworow, Posiadając cechy romantyczne i komediowe zarazem, dzieło cechuje silne zabarwienie patriotyczne. W operze, już w pierwszych scenach, widoczny jest konflikt pomiędzy naturalną chęcią prowadzenia spokojnego życia w rodzinnym domu - założenia rodziny - i patriotycznym obowiązkiem służenia Ojczyźnie z bronią w ręku. Z powyższych powodów było jednocześnie popularne wśród polskiej publiczności i zakazane przez rosyjskie władze okupacyjne. Opera powstała w okresie zaborów,a premiera polska przerodziła się w wielką manifestację patriotyczną.




Aria Stefana - "Straszny dwór" (Aria z kurantem)


Moniuszko pisal takze muzyke religijna. We Francji wydal trzecia litanie zatytulowana « Ostra Brama », dedykowana Rossiniemu. skomponowal rowniez kilka utworow na fortepian. Liszt pisal : »Nie latwo pisac polonezy po Chopinie, ale u Moniuszki zupelnie inne, nowe,swieze. Toz to arcydzielko w poezji w miniaturowej formie – jakby sie czulo modzewiowa zywice ze staropolskiego dworku. »




Stanislaw Moniuszko umiara w Warszwie 4 czerwca 1872roku.


Alain Duault w « L’ Avant Scene opera », pisal : « Slawa Moniuszki byla tak wielka,ze ponad 70 000 osob uczestniczylo w pogrzebie. Ale takze jeszcze i dzisiaj w Polsce cnoty polityczne oper Moniuszki sa wysoko cenione. » « Kiedy Miecznik spiewa swa znana arie patriotyczna w drugim akcie « Strasznego Dworu », i gdy Stefan w trzecim akcie spiewa arie z kurantem, za kazdym razem cala sala sie podnosi, i na stojaco, z owacjami, bije gromkie i serdeczne brawa z calego serca, owacji dla wielkiego kompozytora polskigo.






Aria Miecznika - "Straszny dwór"


Żródło:
www.trubadur.pl
pl.wikipedia.org/wiki
www.poland.gov.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz